Logistieke outsourcing voor kortere leadtimes

Duurzame groei en klanttevredenheid vormen de kern van elke succesvolle samenwerking. In deze case study nemen we u mee hoe een logistiek dienstverlener een Europees marktleider uit de papierindustrie hielp bij het verkorten van leadtimes. Ontdek hoe logistieke outsourcing heeft geleid tot verhoogde klanttevredenheid en een toekomstgericht, flexibel logistiek ecosysteem.

Onze klant is een toonaangevende speler in de Europese papierindustrie. Zij zijn gespecialiseerd in de productie van hoogwaardig papier en karton voor zowel verpakkings- als grafische toepassingen. Gedreven door de groeiende vraag naar flexibiliteit en kortere leadtimes in Europa, stond de klant voor de uitdaging om deze te verkorten zonder concessies te doen aan kwaliteit.

De uitdaging: kortere leadtimes voor grotere klanttevredenheid
De klant stond voor de taak om de leadtimes in met name in West- en Midden-Europa te verkorten. Een noodzakelijke stap, gezien de toenemende vraag naar spoedleveringen vanuit de eigen klantenkring. Het negeren van deze uitdaging zou mogelijk een negatieve impact hebben op de klanttevredenheid.

Onze aanpak: klantgericht en doelgericht
C. van Heezik nam de uitdaging aan en begon met een grondige analyse van het huidige logistieke ecosysteem van de klant. We identificeerden de ideale situatie voor de klant en concretiseerde de kloof tussen de bestaande situatie en de gewenste verbeteringen. Intern werden alle zeilen bijgezet om ervoor te zorgen dat we konden voldoen aan de specifieke kwaliteits- en levereisen van de klant.

Volledige outsourcing: van opslag tot productie en transport
Het proces start met de ontvangst van grote rollen papier van de klant, die wij vervolgens voor onbepaalde tijd opslaan in ons magazijn. Pas bij ontvangst van een productieopdracht worden de rollen gesneden tot vellen papier, onderworpen aan strikte kwaliteitscontroles. De vellen papier worden dan opnieuw opgeslagen of direct getransporteerd richting de eindklant, waar ook het transport zorgvuldig wordt verzorgd door C. van Heezik.

Maatwerkoplossing voor kwaliteit en duurzaamheid
Gezien de strikte eisen van de klant met betrekking tot de kwaliteit en afmetingen van het papier, wordt altijd maatwerk geleverd met specifiek ingerichte snijmachines. Een belangrijk aspect voor de klant is de aandacht voor Corporate Social Responsibility (CSR). Door het gebruik van Twintrailers (dubbeldek trailers) en de mogelijkheid tot groupage leveringen, dragen we bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van onze klant.

Vlekkeloze implementatie en samenwerking
Het onboardingsproces verliep soepel, hoewel er in de beginfase enkele kwaliteitsproblemen waren. Dankzij een nauwe samenwerking tussen onze kwaliteitsafdeling en die van de klant werden deze snel al opgelost, wat resulteerde in een gestroomlijnd proces.

Meetbare resultaten en duurzaamheid
De inspanningen hebben vruchten afgeworpen. De klant slaagde erin de leadtimes van kleine partijen papier in West- en Midden-Europa te verkorten met 2 tot 3 werkdagen. Bovendien droegen de duurzame transportoplossingen bij aan een vermindering van 30 tot 40% aan voertuigbewegingen op de weg.

Continue streven naar verbetering
Sinds begin 2023 voegde C. van Heezik een omroller toe aan het machinepark, waardoor beschadigde rollen papier kunnen worden omgerold naar nieuwe, hoogwaardige rollen. Deze innovaties, samen met de voortdurende samenwerking met de klant, markeren het blijven streven naar verdere verbeteringen in de dienstverlening.

Klantgerichte outsourcing als sleutel tot succes
Deze case study benadrukt hoe logistieke outsourcing met een logistieke partner extra waarde kan toevoegen voor uw eindklant. Door te profiteren van gunstige geografische locaties, opslagfaciliteiten, korte leadtimes en duurzaam transport, kunnen producenten/leveranciers hun afnemers ontzorgen, meer flexibiliteit bieden en de tevredenheid vergroten.

Hoewel deze case zich afspeelt in de papierindustrie, is het concept van logistieke outsourcing net zo relevant voor andere sectoren. Ook wanneer bijvoorbeeld enkel externe opslag en transport wordt uitbesteed kan dit leiden tot kortere leadtimes, verhoogde flexibiliteit en risicospreiding met het oog op calamiteiten.

C. van Heezik
Bij C. van Heezik geloven we in het creƫren van waarde door middel van outsourcing. Samen met onze klanten, hun eindklanten en partners bouwen we aan een toekomstbestendig logistiek ecosysteem dat duurzaam, innovatief en mensgericht is.

Benieuwd naar wat C. van Heezik voor uw papierproductie, geconditioneerde opslag en/of transport kan betekenen? Neem dan contact op via onze contactpagina!